Technológia

Riegl VMX-450 MMS rendszer bemutatása

A MMS (Mobile Mapping System, azaz Mobil Térképező Rendszer) egy összetett, kalibrált felmérő rendszer, melyet a Geodézai Zrt. közúton és vasúton is egyaránt alkalmaz nagypontosságú, nagytömegű és nagysebességű pontfelvételezéshez.


A rendszer elemei:
  • 2 db Riegl VQ-450 3D-szkenner
  • Riegl VMX-450 CS6 kameravezérlő
  • 6 db Riegl kamera
  • 1 db LadyBug 5 digitális szférikus kamera
  • 1 db Trimble GNSS rendszer
  • 1 db Applanix IMU (Inertial Measurement Unit – tehetetlenségi navigáció)
  • 1 db DMI (Distance Measurement Indicator – kerékelfordulás mérő)
  • 1 db VMX-450 CU (Control Unit) – adatrögzítő-vezérlő egység

A ToF (Time of Flight, azaz futási idő mérésen alapuló), teljes hullámalak digitalizálásra képes szkennerek tükrei 12.000 RpM forgási sebességgel, összesen 1.1 millió pont/mp felvételezésére alkalmasak, 140-800 méteres hatótávolsággal. 40 km/h-s sebességgel haladva, 10 méteren, ~2000 pt/m2 keletkezik.

A rendszer nagy előnye a rövid terepi jelenlét, vagyis az, hogy a teljeskörű, akár városszintű felmérés utazósebességgel valósul meg. A munkavégzés nem igényel útlezárást, terelést.

Cégünknél a felmérőrendszert közúton és vasúton egyaránt alkalmazzuk. Az utóbbi esetben a hordozó egy úgynevezett „kétéltű” UNIMOG, mely hidraulikusan vezérelt vasúti vezetőkerekeivel képes a sínszálakra felállni és pályaszámmal rendelkező, vasúti munkagépként szolgálatot teljesíteni.

Ezek mellett az MMS egységes és kalibrált voltából adódóan, bármilyen járműre rögzíthető, legyen az mérőhajó, vagy akár villamos, amire helsinki projektünk kapcsán volt is példa.

A szkennelés mellett folyamatosan fényképezés is történhet, így akár színezett pontfelhő is előállítható a mérésből.

A mérés abszolút illesztése, azaz a pontfelhő georeferálása, a 20 Hz-es GNSS adatrögzítésből, illetve az IMU és egyéb szenzorokból származó 200 Hz-es adatok utófeldolgozásával egy lépésben megtörténik.

A mért pontok megbízhatósága, terepen mért illesztőpontok alkalmazásával elérheti a 2-3 cm-t!

A pontfelhő felüldigitalizálásával 3D vektorrajzok (térképek, szintvonalrajzok, homlozat rajzok, hossz,- és keresztmetszetek), de egyéb eredménytermékek (DTM, tömeg- és térfogat számítások, ellenőrzési kimutatások) is előállíthatók.

térkép szintvonalrajz homlokzati rajz hossz,- és keresztmetszet MOBIL TÉRKÉPEZÉSI RENDSZER

Stonex X300 3D-szkenner rendszer bemutatása

A Geodézia Zrt. jelenleg 2db Stonex X300 3D-szkennerrel rendelkezik.

Ezek a mindössze 7 kg tömegű, kis méretű műszerek 300 méter hatótávolságú, ToF (Time of Flight, azaz futási idő mérésen alapuló) mérőrendszerek, melyek pont-felvételezési sebessége 40.000 pont/mp, felbontásuk 39mm x 39mm@100m, megbízhatóságuk < 6mm@50m.

Az eszközök egyik előnye a beépített a fix IP címmel rendelkező Web UI. Ennek az informatikai megoldásnak köszönhetően nem igényelnek különösebb terepi kezelőegységet. Bármilyen WiFi képes és internetes böngészővel ellátott eszköz (okostelefon, tablet, laptop, …) alkalmas a szkennervezérlésre, operációs rendszerétől függetlenül (Android, iOS, Windows). Így valósítható meg akár a nehezen megközelíthető, esetleg instabil helyekre felállított állószkenner távoli elérése, vezérlése.

A Stonex X300 3D-állószkenner vertikális nyílásszöge 90ᵒ (+65ᵒ-25ᵒ), azaz nem képes úgynevezett dóm szkennelésre. Ezt küszöböli ki az a „bölcső” (framework), melyben a műszer derékszögben az állványon lefektethető, így szkennereink alkalmasak az álláspont feletti pontfelvételezésre.

Az állószkenner rendelkezik digitális 2 db 5 Mp-es digitális kamerával, így szkenneléssel egy-időben mód van mérőképek rögzítésére is, illetve valódi színes pontfelhő generálására.

Korábban a Stonex X300 3D-szkennerből származó pontfelhők illesztését két lépésben, relatív és/vagy abszolút módon kellett végrehajtani. A különböző álláspontból származó pontfelhők közös pontok átazonosítását követően, az abszolút pozícióval rendelkező, mérőállomással, GNSS-szel, vagy éppen MMS rendszerrel meghatározott illesztőpontokra kellett elvégezni a transzformációt.

A Geodézia Zrt. mindkét állószkenneréhez – megkönnyítendő az abszolút illesztést – rendelkezik olyan GPS kiegészítővel (GPS Kit), mellyel RTK GNSS vevő (esetünkben Stonex S9 III PLUS) rögzíthető és kapcsolható a műszerhez. A műholdas rendszerből származó geodéziai megbízhatóságú (cm-es) FIX pozíció automatikusan rögzítésre kerül a szkennelési fájlba, így a feldolgozás során a relatív és abszolút illesztés az álláspontok helyzete alapján, egy lépésben történik meg.

A kész pontfelhőből számtalan, az MMS-nél bemutatott eredménytermék (DTM, vektorrajz, térfogatszámítás, inspekciós dokumentáció, stb.) előállítható.

DTM vektorrajz térfogatszámítás inspekciós dokumentáció

Drón technológia bemutatása

A Geodézia Zrt. harmadik, nagytömegű pontfelhő generálási technológiája eltér a már bemutatottaktól. Ennek oka, hogy ennél a fotogrammetriai megoldásnál nem a digitális modell áll elő a pontfelhőből, hanem a pontfelhőt generáljuk a modellből.

Az UAV (Unmanned Aerial Vehicle – Pilótanélküli Légijármű) egy fajlagosan kis befektetést igénylő felmérési technológia. A Geodézia Zrt. cégcsoport rendelkezik egy nyolc rotoros, úgynevezett oktokopter drónnal.

A jármű maximális sebessége 40 km/h, működési magassága pedig 250 méter. Jelenleg az 1Hz-es légi felvételezéshez, 21,1 Mp-es Canon 5D MarkII típusú kamerát használunk. Ez a felszerelés átlagos fényviszonyok mellett 100 m magasságból 10-15 mm-es terepi felbontást tesz lehetővé.

Mivel a drón akár 5 kg terhet is képes magával vinni, igény szerint egyéb szenzor (pl.: LIDAR, gázkoncentráció mérő) is rögzíthető rá.

Az oktokopter előre programozott repülési terv mentén hajtja végre a légifényképezést, majd visszatér a kiindulási pontra. Ezt integrált GPS rendszer teszi lehetővé. Ugyanez a technológia biztosítja, hogy jelvesztés, üzemzavar esetén a drón visszatérjen a kiindulási pozíciójába. A biztonságos üzemeltetés részét képezi az azonnali leszállítási funkció. A rendszer eleme egy beépített kamera, melynek élő képét az operátor a földi vezérlőállomás kijelzőjén szemléli.

A mérőképekből a feldolgozó szoftverben automatikusan összeáll, az úgynevezett durva képmodell, majd a kapcsolópontok szintén automatizált keresését követően, a durva felszínmodell is. Az illesztőpontok kézi kijelölését és koordinátáik megadását követően a légi-háromszögelés szintén teljesen automatizált folyamat. A finom kép,- és felszínmodell generálását követően a szoftverből ortofotó és a modellre generált pontfelhő írható ki.

A hazai jogszabályozás jelenlegi hiánya, illetve a fennálló helyzet „bonyolultsága” miatt az UAV-t elsősorban külföldi projektekben alkalmazzuk. Ennek megfelelően, pilótáink rendelkeznek nemzetközi jogosítványokkal, illetve a légijárművel egyetemben, minden esetben megfelelnek a fogadó ország, a drón használatra vonatkozó előírásainak.

ortofotó felszínmodell légifényképezés oktokopter drón